A-traktor
Elektronisk spärr guide















Fekzen.se har programmerat om hundratals fordon senaste åren för att elektroniskt begränsa att fordonet inte når högre hastighet än 30 km/h.

Med över 20 års erfarenhet av motorstyrsystem programmerar vi fordonet för bästa körbarhet och kan även programmera bort allt onödigt som inte längre används som
A-traktor (EPA).

Vi skriver intyg för programmeringen som används vid registreringsbesiktning.
Nedan följer en guide för hur olika modeller kan spärras för att klara regbesiktning.

Example projects

Bensinmotor innan ~ 1998

Bensinmotorer med Bosch Motronic eller Siemens system före ca 1998 använder inte elektroniskt gasspjäll vilket gör att de flesta motorer måste spärras elektroniskt på varvtal med ett lägre varvstopp och då krävs även att man fysiskt spärrar högre växlar.

Varvstoppet spärras elektroniskt på det varvtal som den högsta fria växeln når 30 km/h på. Det absolut vanligaste är att man har 1an och 2ans växel öppen och sedan spärrar alla högre växlar eftersom varvstoppet då begränsas på en rimlig nivå för att kunna köra normalt.
Tex runt 2000 rpm där 2ans växel når 30 km/h.


  

Skicka förfrågan på din modell

  

Elektronisk spärr med sänkt varvstopp

Elektronisk spärr med sänkt varvstopp. (Och mekaniskt spärrade högre växlar)
Lista med modeller vi har programmerat tidigare och därmed har färdig lösning på.
Och olika lösning för respektive växellåda.

Fordonsmodell Manuell låda Automatlåda
BMW E36 320i - Siemens MS41 JA NEJ
BMW E36 323i - Siemens MS41 JA NEJ
BMW E36 328i - Siemens MS41 JA NEJ
BMW E39 520i - Siemens MS41 & MS42 JA NEJ
BMW E39 523i - Siemens MS41 JA NEJ
BMW E39 528i - Siemens MS41 & MS42 JA NEJ
BMW E46 320i - Siemens MS42 JA NEJ
BMW E46 323i - Siemens MS42 JA NEJ
BMW E46 328i - Siemens MS42 JA NEJ
Audi A3 1.8t - Bosch ME3.8 JA NEJ
Audi A4 1.8t - Bosch ME3.8 JA NEJ
Audi A6 1.8t - Bosch ME3.8 JA NEJ

         

Back to top

Bensinmotor efter ~ 1998

Bensinmotorer med Bosch Motronic, Siemens eller Denso system nyare än ca 1998 använder elektroniskt gasspjäll och hastighetssignal.

Vissa styrsystem har direkt övervakning av hastighetssignal och kan därmed spärras på hastighet med en godkänd metod som inte är lätt att manipulera.

Annars används metoden att varvstoppet spärras elektroniskt på det varvtal som den högsta fria växeln når 30 km/h på. Det absolut vanligaste är att man har 1an och 2ans växel öppen och sedan spärrar alla högre växlar eftersom varvstoppet då begränsas på en rimlig nivå för att kunna köra normalt.
Tex runt 2000 rpm där 2ans växel når 30 km/h.




  

Skicka förfrågan på din modell

  

Elektronisk spärr av hastighet med övervakning hastighetssignal.

  

Elektronisk spärr med sänkt varvstopp. (Och fysiskt blockerade högre växlar)




Elektronisk spärr av hastighet med övervakning hastighetssignal.

Styrsystemets V-max hastighetsbegränsning begränsar fordonet i 30 km/h och hastighetssignalen övervakas konstant av systemet som vid bortfall sänker varvstoppet till ett lågt grundvarvtal.

Lista med modeller vi har programmerat tidigare och därmed har färdig lösning på.
Och olika lösning för respektive växellåda.

Fordonsmodell Manuell låda Automatlåda
BMW E46 320i 01-05 - Siemens MS43 JA JA
BMW E46 325i 01-05 - Siemens MS43 JA JA
BMW E46 330i 00-05 - Siemens MS43 JA JA
BMW E39 520i 01-04 - Siemens MS43 JA JA
BMW E39 525i 01-04 - Siemens MS43 JA JA
BMW E39 530i 00-04 - Siemens MS43 JA JA
BMW X5 3.0i 00-04 - Siemens MS43 JA JA
Volvo V70 2.4t - Bosch ME7 JA JA
Volvo V70 T5 - Bosch ME7 JA JA
Volvo C70 2.4t - Bosch ME7 JA JA
Volvo C70 T5 - Bosch ME7 JA JA
Volvo S60 2.4t - Bosch ME7 JA JA
Volvo S60 T5 - Bosch ME7 JA JA
Volvo XC70 2.4t - Bosch ME7 JA JA
Volvo XC70 T5 - Bosch ME7 JA JA
Volvo XC90 2.4t - Bosch ME7 JA JA
Volvo XC90 T5 - Bosch ME7 JA JA
Volvo S80 2.9 - Bosch ME7 JA JA
Volvo S80 T6 - Bosch ME7 JA JA

     

Elektronisk spärr med sänkt varvstopp. (Och mekaniskt spärrade högre växlar)

Lista med modeller vi har programmerat tidigare och därmed har färdig lösning på.
Och olika lösning för respektive växellåda.

Fordonsmodell Manuell låda Automatlåda
BMW E46 316i - Bosch ME9 JA NEJ
BMW E46 318i - Bosch ME9 JA NEJ
BMW E90 316i - Bosch ME9 JA NEJ
BMW E90 318i - Bosch ME9 JA NEJ
BMW E90 320i - Bosch ME9 JA NEJ
BMW E90 320i - Siemens MSD80.2 JA NEJ
BMW E90 325i - Siemens MSV70 JA NEJ
BMW E90 330i - Siemens MSV70 JA NEJ
BMW E87 116i - Bosch ME9 JA NEJ
Volvo V70 2.4 140 hk - DENSO JA NEJ
Volvo V70 2.4 170 hk - DENSO JA NEJ
Volvo C70 2.4 140 hk - DENSO JA NEJ
Volvo C70 2.4 170 hk - DENSO JA NEJ
Volvo S60 2.4 140 hk - DENSO JA NEJ
Volvo S60 2.4 170 hk - DENSO JA NEJ
Volvo XC70 2.4 140 hk - DENSO JA NEJ
Volvo XC70 2.4 170 hk - DENSO JA NEJ
Volvo XC90 2.4 140 hk - DENSO JA NEJ
Volvo XC90 2.4 170 hk - DENSO JA NEJ
Volvo S80 2.4 140 hk - DENSO JA NEJ
Volvo S80 2.4 170 hk - DENSO JA NEJ

         

Back to top

Dieselmotor innan ~ 2003

Dieselmotorer med Bosch MSA11 eller EDC15 system före ca 2003 har ingen växelbaserad momentbegränsning för automatlådan och begränsade möjligheter att skydda hastighetssignalen för manipulering.

För manuell växellåda begränsas motorns generella moment elektroniskt på det varvtal som den högsta fria växeln når 30 km/h på. Det absolut vanligaste är att man har 1an och 2ans växel öppen och sedan spärrar alla högre växlar eftersom momentet då begränsas på en rimlig nivå för att kunna köra normalt.
Över ca 2000 rpm, där 2ans växel når 30 km/h, tillåts inget vridmoment och därmed orkar inte motorn varva högre.

Fördelen med att spärra med begränsat vidmoment är att det blir bättre körbarhet tack vare mycket mjukare brytning.


  

Skicka förfrågan på din modell

  

Elektronisk spärr med begränsat vridmoment på varvtal.

Elektronisk spärr med momentbegränsning vid varvtal. (Och mekaniskt spärrade högre växlar)
Lista med modeller vi har programmerat tidigare och därmed har färdig lösning på.
Och olika lösning för respektive växellåda.

Fordonsmodell Manuell låda Automatlåda
BMW E46 320d - Bosch EDC15 JA NEJ
BMW E46 330d - Bosch EDC15 JA NEJ
BMW E39 525 TDS - Bosch MSA11 JA NEJ
BMW E39 520d - Bosch EDC15 JA NEJ
BMW E39 530d - Bosch EDC15 JA NEJ
BMW E39 528i - Siemens MS41 JA NEJ
VW Polo 1.4tdi - Bosch EDC15 JA NEJ
Audi A4 2.5tdi - Bosch EDC15 JA NEJ
Audi A6 2.5tdi - Bosch EDC15 JA NEJ
Volvo V70 2.4d & D5 (00-05) - Bosch EDC15C11 JA NEJ
Volvo XC70 2.4d & D5 (00-05) - Bosch EDC15C11 JA NEJ
Volvo XC90 2.4d & D5 (00-05) - Bosch EDC15C11 JA NEJ
Volvo S60 2.4d & D5 (00-05) - Bosch EDC15C11 JA NEJ

         

Back to top

Dieselmotor efter ~ 2003

Dieselmotorer med Bosch EDC16 eller EDC17 system efter ca 2003 har oftast växelbaserad momentbegränsning för automatlådan och därmed kan varje växel begränsas vid det varvtal man når 30 km/h.

För manuell växellåda begränsas motorns generella moment elektroniskt på det varvtal som den högsta fria växeln når 30 km/h på. Det absolut vanligaste är att man har 1an och 2ans växel öppen och sedan spärrar alla högre växlar mekaniskt, eftersom momentet då begränsas på en rimlig nivå för att kunna köra normalt.
Över ca 2000 rpm, där 2ans växel når 30 km/h, tillåts inget vridmoment och därmed orkar inte motorn varva högre.


  

Skicka förfrågan på din modell

  

PER VÄXEL - Spärr med elektroniskt begränsning per växel

  

FAST VARVTAL - Elektronisk spärr med begränsat vridmoment på fast varvtal (Höre växlar måste blockeras fysiskt)

  

HASTIGHET - Elektronisk spärr av hastighet, med övervakning av hastighetssignal.

Metoden som används beror framförallt på styrsystem och växellåda.
Nedan följer exempel på beprövade modeller hur de olika metoderna används.
Med manuell låda behöver man antingen övervaka hastighetssignalen eller spärra växlar fysiskt.

Fordonsmodell Manuell låda Automatlåda
BMW E46 320d 2004 - Bosch EDC16 Fast varvtal Per växel
BMW E46 330d 2004 - Bosch EDC16 Hastighet Per växel
BMW E90 320d - Bosch EDC16 Hastighet Per växel
BMW E90 330d - Bosch EDC16 Hastighet Per växel
BMW E60 520d - Bosch EDC16 Hastighet Per växel
BMW E60 530d - Bosch EDC16 Hastighet Per växel
BMW E90 320d - Bosch EDC17 Fast varvtal Per växel
BMW E90 330d - Bosch EDC17 Fast varvtal Per växel
BMW X5 3.0d - Bosch EDC16 & EDC17 Fast varvtal Per växel
VW Polo 1.4 tdi - Bosch EDC17 Fast varvtal Per växel
VW Caddy 1.9 tdi - Bosch EDC16 Fast varvtal Per växel
VW Passat 2.0 tdi - Bosch EDC16 & EDC17 Fast varvtal Per växel
Audi A4 2.0 tdi - Bosch EDC16 & EDC17 Fast varvtal Per växel
Audi A5 2.0 tdi - Bosch EDC17 Fast varvtal Per växel
Audi A5 2.7 tdi - Bosch EDC17 Fast varvtal Per växel
Volvo V70 D5 2006+ - Bosch EDC16 & EDC17 Fast varvtal Per växel
Volvo XC60 D5 - Bosch EDC16 & EDC17 Fast varvtal Per växel
Volvo XC90 D5 06+ - Bosch EDC16 & EDC17 Fast varvtal Per växel
Volvo S60 D5 2006+ - Bosch EDC16 & EDC17 Fast varvtal Per växel

         

Back to top


Let's Get In Touch!


Ready to start your next project with us? That's great! Send us an email and we will get back to you as soon as possible!

 


We ship ECUs all over the world!